• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Loanstep - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

Hjälp med stora skulder, samlingslån?

Utomjording

Medlem
Poäng: 27
Blev medlem
30 November 2020
Meddelanden
16
Mottagna reaktioner
7
Poäng
27
Om du inte har skulder men ska använda dom istället för hennes skulder bör du inte ange samlingslån utan istället t.ex privatlån för renovering istället så du får pengarna rakt på kontot. Du anger via Lendo/Advisa även hur mycket du vill samla av beloppet du söker om du vill lösa det (hur mycket du har) i samma veva. När du får erbjudanden ser du dessutom vissa banker som kräver lösenkrav om du väljer sistnämnda alternativet jag nämnde.
Ifrågasätts varför man lånar? Svårt att motivera en renovering i en hyresrätt känns det som
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Utomjording

Medlem
Poäng: 27
Blev medlem
30 November 2020
Meddelanden
16
Mottagna reaktioner
7
Poäng
27
Alltid obehagskänsla att söka lån men bästa erbjudandet hittills är 350 000 kr med en ränta på 6.25 % är det den effektiva räntan man ska kolla på eller vad är den nominella räntan? 10 år med 3900 per månad. Så betydligt mycket bättre
 

Dukemo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
5 Mars 2020
Meddelanden
1 263
Mottagna reaktioner
864
Poäng
717
Samlingslån och privatlån behandlas på olika vis menar jag. Om du anger samlas har du risken att de kräver lösenkrav, är det vanligt privatlån finns inte den haken. Det är ett bra erbjudande, det är effektiva räntan du kollar på. Vilken bank gav det erbjudandet?
 

PontusG

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
8 Oktober 2018
Meddelanden
107
Mottagna reaktioner
53
Poäng
177
Alltid obehagskänsla att söka lån men bästa erbjudandet hittills är 350 000 kr med en ränta på 6.25 % är det den effektiva räntan man ska kolla på eller vad är den nominella räntan? 10 år med 3900 per månad. Så betydligt mycket bättre
Ja det är effektivräntan du ska kolla efter, det är typ samma sak som jmf-pris i matvarubutiken.
 

Utomjording

Medlem
Poäng: 27
Blev medlem
30 November 2020
Meddelanden
16
Mottagna reaktioner
7
Poäng
27
Fick 4.67 % i ränta nu så de var ju bättre än väntat. Tack för hjälpen! Känns betydligt bättre nu och nu gäller det bra att beta av.

Nu är nästa steg att hjälpa henne med den känslomässiga biten. Vilken hemsk känsla att behöva dölja och bära allt det här själv. Nu har jag anat det här men kanske inte hur djupt de gick. Finns säkert här på forumet hur man bäst hanterar den här biten.
T ex går det att låsa krediter?
 

Klister

Kunnig medlem
Poäng: 227
Blev medlem
5 Februari 2020
Meddelanden
269
Mottagna reaktioner
74
Poäng
227
Fick 4.67 % i ränta nu så de var ju bättre än väntat. Tack för hjälpen! Känns betydligt bättre nu och nu gäller det bra att beta av.

Nu är nästa steg att hjälpa henne med den känslomässiga biten. Vilken hemsk känsla att behöva dölja och bära allt det här själv. Nu har jag anat det här men kanske inte hur djupt de gick. Finns säkert här på forumet hur man bäst hanterar den här biten.
T ex går det att låsa krediter?
Vem erbjöd den fina räntan?
 

Gtuik

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
27 Februari 2017
Meddelanden
232
Mottagna reaktioner
62
Poäng
197
Fick 4.67 % i ränta nu så de var ju bättre än väntat. Tack för hjälpen! Känns betydligt bättre nu och nu gäller det bra att beta av.

Nu är nästa steg att hjälpa henne med den känslomässiga biten. Vilken hemsk känsla att behöva dölja och bära allt det här själv. Nu har jag anat det här men kanske inte hur djupt de gick. Finns säkert här på forumet hur man bäst hanterar den här biten.
T ex går det att låsa krediter?

Jag tror hon är ganska lättad att detta kommer fram . Men gör såhär det är du som betalar krediterna en efter en så ser du att dom betalas . Nästa steg är att avsluta dom antingen får hon ringa och avsluta dom eller maila . Sen när detta är gjort så be om bekräftelse på att dom är avslutade och att det inte finns nån aktiv kredit . Bara maila bolagen och fråga .
Det kan låta hårt men du har gjort henne en jättetjänst men det är lätt att ramla dit igen om det finns massa öppna krediter som man kan nyttja . Räcker inte bara att klippa korten .

Allt detta är av mina egna erfarenheter och jag kan inte ta mig ur så enkelt som detta har gått .
Bara fråga här det finns massor av kunskap om allt mellan lån , upplysningar m.m

Vem fick du bra ränta av ?
 

Utomjording

Medlem
Poäng: 27
Blev medlem
30 November 2020
Meddelanden
16
Mottagna reaktioner
7
Poäng
27
Jag tror hon är ganska lättad att detta kommer fram . Men gör såhär det är du som betalar krediterna en efter en så ser du att dom betalas . Nästa steg är att avsluta dom antingen får hon ringa och avsluta dom eller maila . Sen när detta är gjort så be om bekräftelse på att dom är avslutade och att det inte finns nån aktiv kredit . Bara maila bolagen och fråga .
Det kan låta hårt men du har gjort henne en jättetjänst men det är lätt att ramla dit igen om det finns massa öppna krediter som man kan nyttja . Räcker inte bara att klippa korten .

Allt detta är av mina egna erfarenheter och jag kan inte ta mig ur så enkelt som detta har gått .
Bara fråga här det finns massor av kunskap om allt mellan lån , upplysningar m.m

Vem fick du bra ränta av ?

Det har väl hunnit landa lite mer ikväll och jag inser väl mer nu hur svårt det här kommer bli. Förhoppningsvis är det en process men märker att vissa saker kommer inte komma frivilligt. Svårt när jag inte vill kännas som någon fångvakt. Kanske en övergångsfas men de återstår att se

SEB var banken
 

Utomjording

Medlem
Poäng: 27
Blev medlem
30 November 2020
Meddelanden
16
Mottagna reaktioner
7
Poäng
27
Sambon kom med förslag att söka ytterligare ett lån så vi skulle bli av med de andra också och därmed minska lånekostnaden ytterligare. Hur fungerar det om jag skulle söka ytterligare ett lån? Är det ens en bra idé?
Vi får ihop det som det ser ut nu med nuvarande ekonomi men de vi kommer ju inte leva fläskigt.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp